Orbitaal lasser

Lasschool.nl is officieel Benelux dealer van Orbitec orbitaal lasmachines

orbitaal lassen

Orbitec

Orbitec is een toonaangevende leverancier van complete oplossingen voor de pre-fabricage, installatie en reparatie van buizensystemen, inclusief het scheiden, voorbereiden, zuiveren en bewaken van de inwendige druk tot orbitaal lassen.

Orbitec ontwikkelt en brengt  state-of-the-art premium producten op de markt. De producten zijn ontworpen om de gebruiker te ondersteunen tijdens zijn werk en om reproduceerbare en gedocumenteerde resultaten te produceren om een ​​nieuwe uitmuntendheid te bereiken.

De weg naar de perfecte lasnaad

Naast lasapparatuur van Orbitec bieden wij nog veel meer. Professioneel advies, inspelen op de eisen en behoeften van de klant, technische ondersteuning bieden voor de toepassing, knowhow en tools voor een optimaal gebruik van de apparatuur voor perfecte resultaten.

Onderwijs, verhuur en verkoop

Bij Lasschool.nl bent u aan het juiste adres voor trainingen, huur of aankoop van een orbitaal lasmachine van Orbitec. Wij adviseren u graag over de mogelijkheden en geven graag vrijblijvend advies over de toepassingen van orbitaal lassen voor uw werkzaamheden.

Wat is orbitaal lassen?

Orbitaal lassen is een lasproces waarbij pijpverbindingen worden gemaakt middels een geautomatiseerd TIG-lasproces. Orbitaal lassen is een gemechaniseerd lasproces. De las wordt gelegd door de machine en niet met de hand door een lasser. Wel dient de machine bediend en ingesteld te worden met de juiste gegevens over de te maken verbinding.

Het woord ‘orbitaal’ is afgeleid van het Latijnse ‘orbita’, dit betekend baan of pad. Dit doordat orbitaal lassen gebeurd in een rechte baan rondom een buis. Dit proces wordt gebruikt voor lasverbindingen die zeer nauwkeurig zijn en toch snel moeten worden gemaakt.

Bij orbitaal lassen onderhoud een wolfraamelektrode de lasboog. De wolfraamelektrode draait met de laskop om de buitenkant van de naad die dichtgelast moet worden.  Dit proces gebeurd zeer nauwkeurig door het gebruik van de specifieke parameters. Hierdoor wordt de las zeer recht gelegd en ontstaat er een uitstekende doorlas.

Wanneer zet ik een orbitaal lasmachine in?

Orbitaal lassen is een schoon, snel en nauwkeurig proces. Het is uitermate geschikt voor ronde buizen, leidingen en een groot aantal ronde objecten die daaraan verbonden kunnen worden zoals flenzen in bijvoorbeeld de voedingsmiddelenindustrie, farmachemie of petrochemie.

Welke vormen van orbitaal lassen zijn er?

In het orbitaallaspproces kunt je gebruik maken van twee verschillende vormen:

• Open kop
  • Gesloten kop

Bij een open kop moet één deel van de aan elkaar te lassen materialen een echte kant hebben. Het andere deel kan een andere vorm hebben, bijvoorbeeld een flens of een bocht. De flens of bocht worden dan aan de rechte buis geklemd. Daarnaast is bij een open kop het risico op vervuiling in de las groot. Bij een gesloten kop wordt er gebruik gemaakt van een cassetteklem. Deze cassetteklem zorgt voor een volledig afgesloten ruimte om de las en hierbij wordt de las beschermt door middel van beschermgas. Alleen buizen die rondom de lasverbinding recht zijn aan elkaar worden gelast.

Voordelen van orbitaal lassen

Orbitaal lassen heeft meerdere voordelen ten opzichte van andere lasprocessen, maar het belangrijkste voordeel is dat de kwaliteit van de lassen die met een orbitaalsysteem zijn gelegd zijn zeer hoog is. Zo is de doorlassing perfect waardoor buizen en leidingen die doormiddel van dit lasproces met elkaar verbonden zijn ook uitermate geschikt zijn voor de voedingsmiddelenindustrie, farmachemie of petrochemie.

Wanneer medewerkers lasverbindingen kunnen maken door het gebruik van een orbitaal lasmachine kan er zeer snel gewerkt worden. Een lasser die een goede las tussen twee buizen moet leggen is veel langer bezig, zo moet er ook gebruik gemaakt worden van een manipulator die de buizen ronddraait. Omdat de lasboog bij orbitaal lassen 360 graden om de buizen heen draait is hier geen manipulator nodig.

Door het invoeren van de materiaalsoort, diameter en wanddikte worden de juiste parameters automatisch berekend. Verder is het zaak dat de buis om de juiste manier in de machine wordt opgelijnd en kun je starten met lassen!

Wil je weten welke vorm van orbitaal lassen het best bij je bedrijf past? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.